Gravid- Tredje trimester

tredje trimester, svangerskapsoppfølging,

Du er i tredje og siste trimester. Magen blir synlig større uke for uke, og kroppen kjennes gradvis tyngre. Fokuset flyttes mot fødsel og barseltid, tiden er inne for «nesting». Det kan bli vanskeligere å sove og konsentrasjonen er ikke like velfungerende.

Fosterutviklingen i tredje trimester

Fosterets organer, bortsett fra lungene, er ferdig utviklet ved inngangen til det tredje trimesteret. Lungene er det siste organet som modnes, men det skjer i løpet av det tredje trimesteret. Fosteret øker stadig i vekt og får mer underhudsfett. Fosteret kan åpne øynene og vil legge seg til rette i bekkenet (med hodet eller setet).

Svangerskapskontroller i tredje trimester

Det anbefales svangerskapskontroller i uke 28, 32, 36, 38 og 40.

Ved alle svangerskapskontrollene vil jordmor undersøke hvordan livmoren vokser og lytte på fosterets hjertelyd. Blodtrykk og urin sjekkes ved hver kontroll, i tillegg til å måle vekt. I uke 28 sjekkes blodprosenten på nytt. Barnets leie vil også bli undersøkt. Hvis jordmor i uke 36 eller senere er usikker på fosterets leie eller mistenker at barnet ligger med rumpe ned i bekkenet, blir du henvist til sykehuset for en ultralyd. Ved seteleie vil det bli vurdert vending av fosteret.

I løpet av svangerskapskontrollene i det tredje trimester vil jordmor snakke om amming, fødsel, barseltid, barnets oppfølging på helsestasjon og tilknytning.

Overtidskontroll

Har du ikke født innen uke 41 vil du bli henvist til overtidskontroll på sykehuset hvor du har fødeplass. Videre oppfølging og vurdering av igangsettelse gjøres på sykehuset.

Forberedelse til amming og barseltid

Som gravid er det lett å fokusere mye på fødselen. Mange er ikke klar over at forberedelse til amming og barseltid også må skje i løpet av svangerskapet. Når barnet er født starter barseltiden og ideelt sett er barnet lagt til brystet innen den første timen. Uten forberedelse og kunnskap kan barseltid og amming oppleves overveldet. Ønsker du å amme er det lurt å tilegne seg teoretisk og praktisk kunnskap om ammestillinger, sugetak, forebygging av ammeproblem og forstå hvordan melkeproduksjonen fungerer.

Fødselsforberedende kurs

Fødselsforberedende kurs, eller fødselskurs som mange kaller det, er populært blant vordende førstegangsforeldre. På kurs får man presentert den informasjon og kunnskap som vi jordmødre erfarer at kvinner og partnere har behov for. Et kurs gjør det ikke mulig å planlegge fødselen, men det kan bidra til at opplevelsen blir mindre skremmende, at du opplever å være forberedt og har forståelse for hva som skjer i kroppen og hvorfor. Kunnskap gir trygghet. Med kunnskap og mental forberedelse kan du lettere være deltagende i fødselen og ta i bruk kroppens egne ressurser.

Det er selvfølgelig mange måter å tilegne seg kunnskap. Men uten fagkompetanse og erfaringen, kan det være vanskelig å finne gode kilder, filtrere mellom god og dårlig kunnskap, samt kunne sette informasjonen i sammenheng. På kurs i regi av våre erfarne jordmødre får du mulighet til å stille spørsmål underveis og vi forklarer blant annet viktigheten av metal forberedelse, fødselens faser, smertelindring, når man skal ta kontakt med sykehuset og partners rolle.

Massasje av perineum

Som forberedelse til fødsel kan du massere perineum. Dette hjelper muskelen
og huden til å lettere strekke seg under fødselen. Det kan også hjelpe deg å kjenne kroppen din bedre og forbered deg på følelsen av press og strekk som du vil kjenne under fødselen. Regelmessig massasje av perineum fra svangerskapsuke 34 reduserer sjansen for episiotomi og rifter som må sutureres.
Du kan utføre massasjen på egen hånd eller ved hjelp av partneren din.

Fødebag

Omkring uke 36 er det lurt at du har klargjort det du ønsker å ta med til sykehuset ved fødsel. Bagen bør stå klar i godt tid, da du ikke vet når fødselen vil startet.  Det er viktig at du tar med deg helsekortet og blodprøvesvarene dine. Generelt anbefaler vi at du ikke pakker for mye, men heller tenker praktisk.

Her er noen av våre tips:

  • Leppepomade
  • Hårstrikk om du har langt hår
  • Snacks og drikke (både til den gravide og partner)
  • Ammevennlige klær, god amme-bh og ammeinnlegg.
  • Komfortable klær
  • Babyklær
  • Fotoapparat
  • Mobiltelefon og lader
  • Toalettsaker

Svangerskapsplager i tredje trimester

Søvnproblemer og sovestilling

Det er vanlig å sove litt dårligere når du er gravid. Det kan skyldes både kroppslige forandringer og tanker om fødselen og det nye barnet som skal komme.

Livmoren blir tyngre og kan presse på blodårer som er viktig for blodtilførselen til barnet. Derfor bør du alltid sove på siden, etter uke 28. Det er ikke farlig om du snur deg til andre stillinger i søvnen. Våkner du på ryggen, er det kroppen din som gir deg signal om at du bør legge deg over på siden igjen.

Kroppen er heldigvis laget slik at en ikke trenger så mye søvn mot slutten av graviditeten. Den skal venne seg til å være våken om natten når barnet er født og trenger mat.

Hvis du sliter med søvnen, er det beste tipset å akseptere situasjonen og godta at dette er normalt når du er gravid. Det kan være slitsomt, men det er ikke farlig.

Økt utflod

Det er vanlig å ha økt utflod i svangerskapet. Under graviditeten øker blodsirkulasjonen til skjedeslimhinnen, livmorhalsen og livmoren, cellene vokser i raskere tempo og avstøtes i større grad enn hos ikke-gravide kvinner. Utfloden kan også oppleves mer tyntflytende. Er utfloden tykk med hvite klumper og du opplever kløe i underlivet, kan det være tegn på en soppinfeksjon. Soppdrepende krem og vagitorier er effektiv behandling mot soppinfeksjon. Gravide bør ikke bruke applikator, men sette vagitorien inn i skjeden med en finger.

Åreknuter og leggkrampe

Svangerskapet kan forverre åreknuter da livmoren trykker på hovedblodårene som fører blodet fra bena og opp til hjertet. Dette medfører økt trykk inne i blodårene i bena, rundt endetarmen og i vulva. I tillegg fordobles blodmengden under svangerskapet, noe som ytterligere bidrar til å øke trykket i venene. Stigende verdier av progesteron gjør at blodåreveggene til venene i bena gir etter, noe som øker risikoen for å utvikle åreknuter. Høy vekt øker også risikoen for at åreknuter oppstår. Vær i fysisk aktivitet, legg bena høyt, unngå å stå eller sitte i ro for lenge og bruk støttestrømper.

Leggkramper, oppleves som sammentrekning/spasme i leggmuskulaturen. Mange gravide merker dette på kvelden eller natten. Tilskudd med magnesium, tøyning, massasje og bevegelse kan hjelpe mot plagene.

Tips fra jordmor

I begynnelsen av tredje trimester bør foreldrepermisjonskabalen legges og søkand om foreldrepenger sendes til NAV omkring uke 30.

Husk å hvile i løpet av dagen. Ta pauser når du er på jobb, legg bena høyt og lukk øynene.

Ikke glem mellommåltid.

Mange ønsker en kontroll etter fødsel. Husk at du selv må bestille timen til etterkontroll etter fødsel /seksukers kontroll.

Det er lurt å investere i en god og komfortabel amme BH. Jeg anbefaler Bravado Seamless. Den er utrolig myk og komfortabel, men gir likevel god støtte. Den har ingen spiler eller sømmer som gnager i huden.

Relevante blogginnlegg

Jordmor kan barsel

TENS lindrer fødselssmerte

Nettsider som kan være nyttig:

Landsforeningen 1001 dager- Mental helse under graviditet og etter fødsel

Stine Sofie Foreldrepakke

Spedbarnsboken

Fødselsboken

Fødselsforberedende kurs

Barsel og ammekurs

NAV Foreldrepenger

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest

Relaterte innlegg:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *