Hypopressiv-Bekkenbunnstrening

Hypopressiv- / Bekkenbunnstrening

Hypopressiv- / Bekkenbunnstrening

Opplever du urinlekkasje, nedpress eller ubehag i underlivet? Har du svak bekkenbunnsmuskulatur men kommer ikke i mål med tradisjonelle knipeøvelser? Opplever du det utfordrende å vite om du gjør knipeøvelser riktig? 

Hypopressiv trening er en treningsform for å få tak i de musklene som styrker bekkenbunnen. Ved hjelp av pusteøvelser i ulike stillinger, aktiveres kjernemuskulaturen og støttemuskulaturen som ligger rundt alle organer. Hypopressiv trening kan hjelpe ved blant annet ryggsmerter, urinlekkasje, smerte ved samleie og opplevelse av nedpress i skjeden. Hypopressiv trening kan også være en god hjelp for deg som opplever delte magemuskler etter svangerskap.  Eller bare som opptrening generelt etter graviditet og fødsel.

På den første konsultasjonen legges det vekt på å kartlegge dine utfordringer og ubehag. Jordmor vil gjøre en underlivssjekk, kontrollere magemuskler og gi deg opplæring øvelser du kan ta i bruk hjemme. Du vil lære teknikken grundig. Øvelsene er enkle og tar kun noen få minutter å gjennomføre når du først er i gang.

De fleste har videre behov for 3-4 oppfølgingskonsultasjoner, for deretter å utføre øvelser på egen hånd og oppnå forbedring. 

Hypopressiv trening kan være aktuelt for deg som har:

Bestill time hos jordmor Karin for å få innføring i hypopressiv trening.
Du kan også få opplæring i hypopressiv trening online, send oss en e-post, så finner vi et tidspunkt som passer for deg.

Gratis introduksjonskurs Onsdag 17.8.22 kl. 20:00 – 20:30

hypopressiv bekkenbunnstrening

  • Styrker bekkenbunn
  • Styrker indre kjernemuskelatur
  • Passer for alle
Bli med å lær om teknikken som er et alternativ til tradisjonelle knipeøvelser!