Hypopressiv-Bekkenbunnstrening

Hypopressiv- / Bekkenbunnstrening

Hypopressiv- / Bekkenbunnstrening

Opplever du urinlekkasje, nedpress eller ubehag i underlivet? Har du svak bekkenbunnsmuskulatur men kommer ikke i mål med tradisjonelle knipeøvelser? Opplever du det utfordrende å vite om du gjør knipeøvelser riktig? 

Hypopressiv trening er en treningsform for å få tak i de musklene som styrker bekkenbunnen. Ved hjelp av pusteøvelser i ulike stillinger, aktiveres kjernemuskulaturen og støttemuskulaturen som ligger rundt alle organer. Hypopressiv trening kan hjelpe ved blant annet ryggsmerter, urinlekkasje, smerte ved samleie og opplevelse av nedpress i skjeden. Hypopressiv trening kan også være en god hjelp for deg som opplever delte magemuskler etter svangerskap. 

På den første konsultasjonen legges det vekt på å kartlegge dine utfordringer og ubehag. Jordmor vil gjøre en underlivssjekk, kontrollere magemuskler og gi deg opplæring øvelser du kan ta i bruk hjemme. Du vil lære teknikken grundig. Øvelsene er enkle og tar kun noen få minutter å gjennomføre når du først er i gang.

De fleste har videre behov for 3-4 oppfølgingskonsultasjoner, for deretter å utføre øvelser på egen hånd og oppnå forbedring. 

 

Hypopressiv trening kan være aktuelt for deg som har:

  • Født nylig og vil komme i gang med trening igjen etter fødsel
  • Urinlekkasje når du nyser eller trener
  • Nedpressfølelse i underlivet
  • Fått påvist underlivsprolaps
  • Vondt i rygg/bekken
  • Delte magemuskler etter svangerskap

Bestill time hos jordmor Karin for å få innføring i hypopressiv trening.
Du kan også få opplæring i hypopressiv trening online, send oss en e-post, så finner vi et tidspunkt som passer for deg.