Bekkenbunnsplager

Bekkenbunnsplager - Kvinne

Urinlekkasje, vaginalprolaps, nedpressfølelse eller opplevelse av en «slapp» skjede og et sexliv som ikke fungerer som før. Vi har snakket om bekkenbunnsplager med Bente Lunde, fysioterapeut ved Quintet AS.

Bente er utdannet i Berlin. Hun jobbet 18 år ved Haukeland universitetssykehus før hun begynte i Quintet AS i 2002. Bente har bred kompetanse på ulike bekkenrelaterte lidelser, og jobber primært med opplæring av terapeuter og pasienter innen elektrostimulering og EMG biofeedback.

Mange kvinner får bekkenbunnsplager

Ifølge fysioterapeuten er bekkebunnsplager ganske vanlig. Opp mot en tredjedel av alle kvinner opplever problemer som for eksempel urinlekkasje eller nedfall av livmor, som følge av slapp bekkenbunnsmuskulatur.  Bekkenbunnsmuskulaturen svekkes gradvis gjennom livet, ved graviditeter, fødsler, hormonendringer, vektøkning og normal aldring. Men det er ikke bare svak bekkenbunnsmuskulatur som gir problem. Er muskulaturen for spent og stram, kan dette også gi smerte.

En velfungerende bekkenbunn

En velfungerende og sunn bekkenbunn gjør at du holder på urin, avføring og luft, både i aktivitet og hvile. Den gir støtte til organene, og forhindrer bl.a. fremfall av livmor og skjedevegger. En sunn bekkenbunn gir deg ikke smerter hverken ved samleie eller annen aktivitet, forteller fysioterapeuten. Hun bekrefter at en stram bekkenbunn kan være normalt, men at man da må ha ordentlig avspenning. En stram bekkenbunn er normal når den gode avspenningen også er på plass.

Når bekkenbunnsmuskulaturen er svak

Ved symptomer på svak bekkenbunnsmuskulatur anbefaler fysioterapeuten at man i første omgang starter med egentrening, såkalt knipeøvelser. Hvis man vet at man trener riktig, er det viktig at man får regelmessig trening og har en god rutine sier Bente Lunde. Ved manglende effekt, eller usikkerhet om hvordan knipeøvelser gjøres, anbefaler hun å kontakte en fysioterapeut med kvinnehelse som spesialitet. Eksempel på at knipeøvelse ikke gjøres riktig, er at man presser/skyver nedover i stedet for å løfte, eller kjenner at man bruker andre muskler. Musklene i sete, mage og lår er velvillige muskler som lett kan bli med, uten at de skal det.

Fysioterapauter kan gi behandling

Er muskulaturen spesielt svak kan fysioterapeuter gi behandling med elektrostimulering eller biofeedback. Kommer man ikke i mål med denne behandlingen vil TVT (operasjon – Tensjonsfri Vaginal Tape) være behandling for dem med anstrengelses urinlekkasje. Bente Lunde understreker at mye skal være prøvd før operasjon er aktuelt, da enhver operasjon kan gi komplikasjoner.

I svangerskapet og etter fødsel

Ifølge fysioterapeuten er det ikke en relasjon mellom svak bekkenbunn og bekkenleddsmerte, men en sterk bekkenbunn sammen med sterke muskler rundt rygg og bekken er spesielt positivt ved svangerskap og fødsel. Etter fødsel blir ofte kvinner bevisste på sin bekkenbunnsmuskulatur og påminnet å gjøre knipeøvelser. Fysioterapeuten forteller at mange opplever svak bekkenbunnsmuskulatur etter en fødsel. Symptomene kan være tyngdefølelse i underlivet, vanskelighet med å få kontakt med muskulaturen i bekkenet eller at de tisser på seg.  Spesielt kvinner som har fått sitt andre barn, får et lite sjokk når de oppdager bekkenbunnsmuskulaturen tilstand. Etter første barnet er det så mye nytt å sette seg inn i, at mange kvinner ikke rekker å prioritere bekkenbunnstrening. Lunde råder barselkvinner å avvente med vanlig trening de første 6 ukene etter fødsel, men knipeøvelser kan man trygt starte med rett etter fødsel.

Heldigvis kan man gjøre noe med bekkenbunnsplager

For de fleste vil 3-6 mnd med jevnlig, helst daglige økter med knipeøvelser, gi effekt. En lett grad av vaginalprolaps/fremfall vil mange fint holde i sjakk med god jevnlig bekkenbunnstrening og tilpasset arbeid (tunge løft og lignende). Noen har nytte av pessar eller ring de får tilpasset. Større prolaps blir vurdert for operasjon. Også etter en operasjon er det viktig med bekkenbunnstrening.

Det er aldri for sent med en god etterkontroll etter fødsel

Ved Oslo jordmor og kvinnesenter gjør vi vurdering av bekkenbunnsmuskulaturen som en del av etterkontroll etter fødsel. Vi gir veiledning om bekkenbunnstrening og eventuelt hjelpemidler. 

For mer kunnskap om:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest

Relaterte innlegg:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *