Barseltiden

I oktober har vi fokus på barseltiden. Barseltiden er de første 6 ukene etter en fødsel. Perioden kan oppleves som fantastisk, men det er også en sårbar tid. Mye nytt som skal læres og oppleves. Man skal bli kjent med barnet, lære seg å forstå barnets signaler og bli kjent med sine nye roller.

Barseltiden er ikke alltid «rosarød» eller «smooth sailing». «Hvorfor var det ingen som fortalt meg dette» har jeg hørt fra en rekke kvinner når de deler sin erfaring om barseltiden. En mamma som har opplevd fødselsdepresjon roper til oss jordmødre om å informere alle gravide om fødselsdepresjon for at dette skal fanges opp tidlig. NRK har produsert en dokumentar som heter «Mammasjokket» og Helena Brodtkorb har skrevet en bok med samme tittel. Barseltiden har til og med fått Kristin Storrusten til å skrive en diktsamling.

Uten kunnskap om mammakroppen, barseltiden og det nyfødte barnet kan man bli overrasket over og være uforberedt på smertefulle sting, at renselsen krever store bind, at ammingen ofte tar mye fokus og innsats i starten, og at det kan være en fulltidsjobb å ha et lite barn. At barnet kan få kolikk har man kanskje ikke engang tenkt på som en mulighet. Noen blir også overveldet over følelsene man kan oppleve som nybakt mor, som for eksempel at det går an å elske noen så inderlig at det gjør vondt.  Når tilværelsen ikke blir slik man hadde forventet, kan man oppleve skuffelse.  Eller kanskje begynner man å stille spørsmål som: «er det noe galt med meg?», «hvorfor får ikke jeg dette til?», «hvorfor føler ikke jeg det samme som min venninne», «hvorfor vil ikke mitt barn ligge i vognen når alle de andre barna i barselgruppen gjør det?» osv. Sammenligning med andre mødre og barn kan skape negative følelser og frustrasjon, som man kanskje ikke hadde hatt, om man var klar over at det er mange variasjoner innenfor normalen. Kanskje hadde man ikke blitt så stresset om man visste at mye endrer seg i løpet av kort tid, at det man opplever er helt normalt og at barseltiden kommer i mange variasjoner. Senk skuldrene og pust med magen.

Noen råd:

– Forbered deg på barseltiden, tiden med et nyfødt barn og amming. Gå på kurs. Les gjerne, men bruk gode kilder og ikke gjør ukritisk google søk.

– Ikke stress med besøk eller at du burde gjøre ditt og datt.  Pust med magen, senk skuldrene og ha realistiske forventninger til barseltiden, deg selv og barnet.

– Fokuser på det som er viktig her og nå.  Bruk tiden på å bli kjent med barnet og deres nye tilværelse.

– Husk å sove når du kan. Det nyfødte barnet har ingen døgnrytme og vil sannsynligvis våkne flere ganger på natten. Sov derfor når barnet sover, om det lar seg gjøre. Be om avlastning fra venner og familie hvis du har behov.

Vi på Oslo jordmor og kvinnesenter ønsker å gi dere kunnskap til å møte barseltiden. Velkommen til amme-/barselkurs hos oss. Ikke glem å ta med din partner!

Mer informasjon om barseltiden finner du i disse artiklene på plusstid.no hvor vi har bidratt som plusstid-eksperter

 Dette er tegnene på fødselsdepresjon – og gode råd til deg som sliter!

Dette må du huske på etter fødsel

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *