Samfunnet forteller oss ofte at tiden etter en fødsel skal være preget av en altoppslukende lykkebølge i babyboblen. Men for mange ser virkeligheten helt annerledes ut. Rundt 10–15 % av alle nybakte mødre opplever en fødselsdepresjon eller kjenner på at ting er tungt og mørkt.
Det er viktig å si det med en gang: Det er ikke din feil, det er ikke et tegn på at du er en dårlig mor, og det finnes god hjelp å få.
Er det «Baby Blues» eller fødselsdepresjon?
Det er helt normalt å føle seg emosjonell, sårbar og gråte lett de første dagene etter fødselen. Dette kalles ofte «barseltårer» eller Baby Blues.
Baby Blues:
Oppstår gjerne 3–5 dager etter fødsel. Det skyldes store hormonelle svingninger, søvnmangel og overveldelse. Det går som regel over av seg selv i løpet av en ukes tid. Dette er en normal tilstand som man kan si kommer av at vi blir litt tatt av virkeligheten. At vi nå skal være den viktigste personen til den lille babyen som trenger seg til alt. Dette vakre lille livet som er født inn i denne til tider brutale verden. Dette i kombinasjon med mye hormoner i kroppen gjør at dette er noe de fleste nybakte mammaer kjenner på i større eller mindre grad. Dette går som regel over av seg selv.
Fødselsdepresjon:
Er dypere og varer lenger. Den kan oppstå rett etter fødsel, men også flere måneder senere. Den går sjelden over uten at man tar grep eller får støtte.
Vanlige tegn og symptomer En fødselsdepresjon kan arte seg forskjellig fra person til person, men her er de vanligste kjennetegnene:
Manglende glede: Du føler deg nummen og har vanskelig for å glede deg over babyen eller ting du før satte pris på.
Dårlig samvittighet: En gnagende følelse av at du ikke strekker til, eller at babyen ville hatt det bedre med noen andre. Tanker over at livet var bedre uten barn og at livet som mor ikke er noe for deg.
Angst og uro: Mange opplever sterk bekymring for babyens helse eller en konstant følelse av panikk.
Søvnvansker: Du får ikke sove selv om babyen sover og du er utslitt.
Irritabilitet: Du føler deg kanskje sint eller frustrert på partneren din eller de rundt deg.
Tunge tanker: Tanker om å skade deg selv eller at livet ikke er verdt å leve. (Hvis du har slike tanker, må du søke hjelp umiddelbart).

Det er sjelden én enkel årsak til at man blir deprimert etter en fødsel. Det er som regel en kombinasjon av flere faktorer:
Biologi: Et ekstremt fall i østrogen og progesteron etter fødsel kan påvirke signalstoffene i hjernen.
Søvnmangel: Langvarig mangel på sammenhengende søvn kan bryte ned den psykiske motstandskraften hos hvem som helst.
Livsendring: Overgangen til å ha ansvar for et lite menneske 24/7 er enorm. Hvis man i tillegg føler seg isolert eller har lite støtte, øker risikoen.
Historikk: Hvis du har hatt depresjon eller angst tidligere i livet, er du mer sårbar.
Det finnes hjelp å få!
Det viktigste steget er å bryte stillheten. Fødselsdepresjon er som annen depresjon og trives best i mørket og skammen. Når du setter ord på det, begynner tilhelingen. Ikke vær alene i tankene- det er sjelden bra for noen.
Snakk med helsestasjonen/jordmor eller legen: Ofte kan det hjelpe med å bare få snakket høyt om det og få hjelp og støtte og vite at man ikke er alene. Noen ganger err det nok med noen samtaler hvor man får luftet litt og andre ganger trenger man jevnlig oppfølging over tid hos psykolog/psykiater. Noen trenger kun støttesamtaler og andre trenger en kombinasjon av samtaler og medisiner. Du vil da få medisiner som er trygge og ta samtidlig som du ammer.
Prioriter søvn, mat og få en liten luftetur ut hver dag. Det høres enkelt ut men kan føles uoverkommelig når man ikke har det bra og hvis man har en baby som ikke sover så mye sammenhengende. Men ta hjelp av partner/venner og familie. De fleste vil være glad av å få hjelpe til.
Senk kravene: Huset trenger ikke være rent, og du trenger ikke ha besøk. Din eneste jobb er å bli frisk og ta vare på deg selv og babyen.
Til partneren
Du er den viktigste støttespilleren. Hvis du merker at mor ikke er seg selv, at hun trekker seg tilbake eller virker unormalt trist over tid – ta initiativet til en prat. Tilby praktisk hjelp, ta babyen så hun kan sove, og vær med henne til helsestasjon eller fastlege. For ofte orker ikke den som er deprimert selv å ta tak eller man skjønner kanskje ikke selv hvor ikke det faktisk er.
Husk: En fødselsdepresjon er en sykdom, akkurat som et brukket bein eller en infeksjon. Du kan ikke «ta deg sammen» ut av den, men med riktig hjelp vil fargene i livet komme tilbake. Mer info om fødselsdepresjon kan du lese her.
Trenger du noen å snakke med?
Hos Oslo Jordmor og kvinnesenter har vi lang erfaring med å støtte kvinner i barseltiden. Du kan bestille en etterkontroll eller en jordmorsamtale hos oss så kan vi hjelpe deg videre hvis du har behov for mer hjelp enn bare støttesamtale.







