Nå(r) kommer solen?

Endelig er våren her, og vi gleder oss til å nyte lyse vår- og sommerdager. For oss som bor så langt nord er solen på våren og sommeren en viktig kilde til vitamin D, mens det på vinteren er viktig at du er ekstra nøye med kostholdet. Ved mindre du spiser to fete fiskemiddager i uken, eller tar tilskudd av for eksempel tran er det stor sannsynlighet for at vintermånedene har gitt deg mangel på D-vitamin. Vitamin D er viktig for å ta opp kalsium fra tarmen, som igjen er viktig for skjelettet.

Når du er gravid eller ammer har du et økt behov for vitaminer og mineraler. Babyen skal vokse og utvikle seg, og dette skal den gjøre kun ved hjelp av næringsstoffene du tilfører kroppen. Kroppen skal produsere melk, og babyen tærer på dine lagre for å dekke sitt behov.

Det er anbefalt at man får i seg 10 mikrogram vitamin D daglig, og de beste kildene er:

  • Sollys
  • Fet fisk
  • Melk og margarin beriket med vitamin D

Selv om du spiser mye fet fisk anbefales gravide å ta tilskudd av vitamin D. Velg gjerne et tilskudd som også inneholder omega 3, som er viktig for blant annet hjernens utvikling.

Hilsen Ernæringsrådgiver Maren, Oslo jordmor og kvinnesenter

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest

Relaterte innlegg:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *